Arbejder du hjemme svarende til én dag om ugen eller to timer hver dag, har du krav på et ergonomisk hjemmekontor. Men hvem skal betale for det?
Ifølge Arbejdsmiljøloven er din arbejdsgiver ansvarlig for, at din hjemmearbejdsplads lever op til gældende lovkrav. Din arbejdsgiver er dog ikke ansvarlig for at betale for hjemmekontoret. Så hvad gør du?
Spar penge på kvalitetsmøbler med en bruttolønsordning
Skal du selv lægge pengene for en hjemmearbejdsplads, kan det hurtigt blive en stor udgift på én gang. Det er her, bruttolønsordningen kommer ind i billedet. Aftaler du med din arbejdsgiver, at du kan købe kontormøblerne gennem en bruttolønsordning, opnår du en lang række økonomiske fordele:
- Indretning af hjemmekontor kan betales af din bruttoløn (før skat – dvs. du får allerede her en skattebesparelse)
- Møblerne betales over 12-36 mdr. afhængigt af din aftale med din arbejdsgiver. Du undgår dermed en stor engangsudgift
- Efter aftalen er udløbet, kan du overtage møblerne for en lav scrapværdi på f.eks. 5 %
- Prisen på møblerne varierer afhængigt at dine skatteforhold, men du vil altid opnå en stor besparelse i forhold til at købe kontormøblerne på almindelig vis
- I modsætning til mange andre personalegoder beskattes kontormøbler ikke
- Dit køb har normalt ingen indflydelse på størrelsen af pensionsindbetalinger, selv om din bruttoløn ændrer sig