Loading...

Blog

Corona-problem er blevet løst for ansattes hjemmearbejdspladser


Covid-19 har sat mange danske virksomheder under hårdt pres, når det gælder medarbejderes hjemmearbejdspladser. HR-afdelinger i hele landet oplever et stigende behov for fysioterapi på grund af for dårlig ergonomi på hjemmekontoret. Man frygter en gigantisk regning på kontormøbler til hjemmebrug. Hjemmearbejdspladsen er nemlig omfattet af de samme regler for arbejdsmiljø, som kontorpladserne. Det har nærmest været et “uløseligt problem”, da arbejdsmiljøloven “næsten er umulig at håndhæve i praksis”. Men arbejdsmiljøloven eksisterer netop, fordi det skal sikre, at ingen bliver syge eller nedslidt af deres arbejde. Især i en tid, hvor danskerne har udsigt til at være længere på arbejdsmarkedet. Men der er godt nyt til både virksomheder og medarbejdere. En langsigtet og innovativ løsning er endelig blevet fundet!

Kontormøbler.dk har sammen med flere revisions- og skatteeksperter udarbejdet en ordning, som gør det nemt for virksomheder at tilbyde og administrere hjemmearbejdspladser. Ordningen giver medarbejderne kontormøbler til lave priser, som lever op til de ergonomiske krav.

[porto_blockquote]“Det er et gigantisk problem, virksomhederne står med. De har hundredvis af medarbejdere, som er tvunget til at arbejde hjemme. Samtidig er virksomhederne forpligtet til at sikre, at hjemmearbejdspladserne opfylder samme arbejdsmiljølov, som gælder på kontoret. Hvem skal betale den regning? Hvordan skal virksomheden administrere så mange kontormøbler på private adresser og hele landet? Det er det, vi har fundet løsningen på,” udtaler Torben Møller, direktør for Kontormøbler.dk.[/porto_blockquote]

Løsningen er baseret på bruttolønsordning, som bruger nogle særlige undtagelser i skatteloven. Muligheden har hidtil ikke været kendt før nu, men den løser for mange arbejdsgivere et akut problem. Med den innovative løsning sparer virksomhederne ikke kun penge på møbler, de kan også overholde arbejdsmiljøloven på en økonomisk forsvarlig måde. Her kan de helt slippe for den praktiske del med administration og service. Det har givet et kæmpe skub i salget af kontormøbler til hjemmearbejdspladsen.

 

Et ellevildt 2020, hvor salget er steget med hele 400 procent

Kontormøbler.dk har set en stigning på 400% i antal ordrer i oktober i forhold til oktober 2019. Da Kontormøler.dk er en af de ældste og største webshops for kontormøbler, er det en ekstrem udvikling. Det forventes at fortsætte mindst lige så længe som coronavirussen holder danskerne på deres hjemmekontorer. Det mest sandsynlige er dog, at der vil være tale om et permanent behov, da mange virksomheder også har opdaget de mange gevinster ved hjemmearbejdspladser.

Kontormøbler.dk forventer at levere møbler op til 20.000 arbejdspladser i 2021

Det er en voldsomt stor mængde privatleveringer, som kontormøbelbranchen normalt ikke kan håndtere. Det på grund af salg og levering i langt de fleste tilfælde er storsalg og erhvervsleveringer i store mængder. Derfor har Kontormøbler.dk også arbejdet hårdt for at finde den bedste måde at få leveret de tusindvis af hjemmearbejdspladser til private adresser.

Virksomheder kan tilbyde godkendte hjemmearbejdspladser med kæmpe besparelser

Virksomheder, der ønsker at gøre brug at bruttolønsordningen, skal opfylde en række lovmæssige krav. Gør de det, kan de købe kontormøbler og stille dem til rådighed for de ansatte. Med ordningen får medarbejderen en fuld skattebesparelse, og virksomheden får alle sine udgifter til møbler tilbage, da de bliver trukket fra medarbejderens bruttoløn hver måned. Derudover er kontormøbler til hjemmearbejdspladsen ikke skattepligtige, hvilket giver en yderligere besparelse for medarbejderen. Alle parter vinder kort sagt på en bruttolønsordning.

Stærkt samarbejde med Nordens største bruttolønsselskaber

For at imødekomme den stigende efterspørgsel af hjemmearbejdspladser, har Kontormøbler.dk samarbejdet med en række bruttolønsplatforme i flere måneder nu. Det er især store og mellemstore virksomheder, der benytter sig af platformene til at administrere medarbejderfordele og bruttolønsordninger.

Atea er Nordens største IT-leverandør og har mere end 450.000 danske ansatte på sin platform. Virksomheder, som benytter sig af Ateas bruttolønsplatform, får løbende mulighed for at tilbyde deres medarbejdere at bestille kontormøbler til hjemmekontoret.

Benify har over 2 mio. medarbejdere, der benytter sig af deres platform. De har mange store virksomheder tilknyttet ordningen. Eksempelvis får Krifa og Postnords mange hundrede medarbejdere snart leveret kontormøbler til hjemmekontoret fra Benify og Kontormøbler.dk.

Udover at samarbejde med de store, etablerede bruttolønsplatforme, stiller Kontormoebler.dk også deres egen platform til rådighed. Denne er tiltænkt virksomheder, som selv administrerer medarbejdernes løntræk. På flexaftale.kontormoebler.dk kan virksomheder således oprette sine medarbejdere og administrere købet af hjemmearbejdspladser på en nem og overskuelig måde.

Læs mere om samarbejdet i pressemedelelsen:  Stort corona-problem for ansatte medarbejdere løst